V torek, 15. 3. 2016, smo se z učenci, ki obiskujejo izbirni predmet italijanščina, in učenci, ki so aktivno sodelovali v mednarodnem projektu GTP, odpravili na strokovno ekskurzijo v Špeter Slovenov in Čedad. Najprej smo se ustavili v Špetru in si ogledali muzej SMO (Slovensko multimedialno okno). Center prikazuje kulturno krajino od Julijskih Alp do morja ter od Mangarta do Tržaškega zaliva in se uvršča med nove oblike tematskih in pokrajinskih muzejev, ki ne slonijo več na zbiranju predmetov, temveč na pripovedi. Zastavljen je kot aktiven, dinamičen, prijazen in spodbuden prostor, kjer se skozi značilne vidike krajevne kulture razvija pripoved o teh krajih. V tem prostoru se prepletata umetniško eksperimentiranje in razsežnost spomina, obiskovalcu ponuja interaktivna popotovanja in multimedialne freske krajine, ki je skupek ljudi in krajev, zgodb in spominov in ki vzbuja dražljaje in razmišljanja. Skozi pripoved prepoznavamo krajino, jo lahko poslušamo in ugotavljamo, kako je jezik povezovalec mnogih kulturnih variant, mikrokozmov, ki prekipevajo od zgodb.

Muzej je zasnovala, načrtovala in koordinirala arhitektka Donatella Ruttar, profesorica umetnosti na dvojezični šoli v Špetru. Gospo smo tudi spoznali, saj smo preživeli z njo in njenimi učenci učno uro  zgodovine umetnosti v italijanščini in slovenščini. Zanimivo je bilo to, da smo svojim vrstnikov postavljali različna vprašanja v italijanščini, oni pa so nam odgovarjali v slovenščini. A učna ura je hitro minila in že smo se  odpravili proti Čedadu, ki je bil včasih celo center oglejskega patriarhata. Po Hudičevem mostu čez reko Nadižo smo se sprehodili do  starega mestnega središča ter si ogledali Narodni arheološki muzej Čedada in stolno triladijsko katedralo. Po kratkem sprehodu skozi mestno središče smo imeli prosto urico za polnjenje želodčkov ali obisk trgovin ter drugih znamenitosti  Čedada ;).

Dan je hitro minil in polni vtisov smo se vrnili proti domu.

Zapisala: Petra Gabriel